Σελίδες

Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

Ενα κείμενο για τον Τσιτσάνη


Ενα κείμενο για τον Τσιτσάνη
Ο ξεχωριστός, ο αγαπημένος, ο αρχηγός
19/1/2004

- Συγγραφέας: ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΤΑΛΑΡΑΣ
- ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Πρωτοείδα τον Τσιτσάνη από κοντά πολύ μικρός, έξι χρόνων περίπου, στο μαγαζί του στις Τζιτζιφιές. Πήγαμε με τη μάνα μου να βρούμε έναν από τους μουσικούς του που είχε φέρει ένα γράμμα και λίγα δολάρια από τον πατέρα μου από την Αμερική. Πήραμε το πράσινο και φτάσαμε βραδάκι.Ο Τσιτσάνης ήταν ο μόνος χωρίς γραβάτα, ο πιο μαζεμένος. Αργότερα με σύστησε η μάνα μου. Ελάχιστες κουβέντες, μετρημένες. «Είσαι ο μικρός γιος του Λουκά... Μπράβο, αγόρι μου»....Το πόσο σπουδαίος ήταν το συνειδητοποίησα λίγο αργότερα, όταν άρχισα να μαθαίνω τα τραγούδια του.
Ο Τσιτσάνης έκανε κάτι μοναδικό• «προγραμμάτισε», θα λέγαμε με τους σημερινούς όρους, με έναν ευφυή τρόπο το λαϊκό τραγούδι. Το αναβάθμισε και το έσπρωξε σε ένα χώρο υψηλής ευαισθησίας. Το αναμόρφωσε και αυτό συγκλόνισε το λαϊκό κόσμο. Ηταν ο προάγγελος του Θεοδωράκη. Το πολύ καθημερινό είδος του λαϊκού τραγουδιού, το τραγούδι της παρέας, έγινε τραγούδι της πόλης, τραγούδι μαζικό. Και το τραγούδι της πόλης έγινε τραγούδι της χώρας. Η έκφρασή του ήταν καθαρή, γνήσια και πηγαία, και αυτό έκανε τους απλούς ανθρώπους ν' αντιληφθούν ότι τα τραγούδια του, αν και λαϊκά, είχαν μια ιδιαίτερη ευγένεια και πολλές φορές περιέγραφαν έναν υψηλής αισθητικής και πλούσιο σε συναισθήματα κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι στη διάρκεια της δικτατορίας, παρότι ο Τσιτσάνης έπαιζε λαϊκά τραγούδια, το «Χάραμα» ήταν τόπος συνάντησης των φοιτητών, των αντιστασιακών, των διανοούμενων και βέβαια πολλών απλών ανθρώπων.

Ο Τσιτσάνης σα μουσικός έβαλε προσωπικό ήχο στο μπουζούκι. Τα σόλα του άφησαν εποχή. Κατείχε απόλυτα τη δομή του βυζαντινού, του δημοτικού και του λαϊκού τραγουδιού ώς την εποχή του και ρυθμικά και όλες τις κλίμακες. Ο,τι είχε γραφτεί μέχρι τότε μπορούσε να το αναπαραγάγει και να το παίξει τέλεια. Ο ίδιος επέλεξε να εκφράζεται και να γράφει, σε τρεις κυρίως κλίμακες.

- Τη ματζόρε, που εμείς τη λέμε ραστ με «φαρδιά» τραγούδια όπως το «Ο,τι κι αν πω δεν σε ξεχνώ», «Το σκαλοπάτι», «Δώδεκα η ώρα θα 'ρθω βρε Μαριώ».

- Τη μινόρε, αργά αρχοντικά τραγούδια με τη μεσογειακή θλίψη και το χρώμα του εσπερινού... «Η αχάριστη», «Η αρχόντισσα», «Η αραπιά».

- Και ήχο πλάγιο δεύτερο, όπου ανήκουν μερικοί από τους ωραιότερους ύμνους της Εκκλησίας. Τραγούδια όπως «Παίξε Χρήστο το μπουζούκι», «Ασπρο πουκάμισο φορώ», «Πήρα τη στράτα κι έρχομαι»...

Ο Τσιτσάνης ήταν ένας μικρός Χριστός των ανθρώπων που μίλησε στην ψυχή τους ανεξάρτητα από τη μόρφωση και την κοινωνική τους τάξη............

http://www.youtube.com/watch?v=7d05yfe3yDw

10 σχόλια:

  1. to mpouzouki pou krataei o tsitsanis stin foto einai zozef tsakirian , kataskeuhs 1946 .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. den ta xera auta re psile mou , paixe mpala na poume :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αρχικά δύο παρατήρησεις προς όλους όσους γράφουμε στο blog:

    α) Όταν ανεβάζουμε κάποια εικόνα -για τήρηση της νομιμότητας- καλό θα ήταν να αναφέρουμε την πηγή από όπου την πήραμε με μορφή συνδέσμου εκτός φυσικά κι αν είναι δική μας(πρόσφατα το έμαθα κι εγώ, ας μην μπλεχτούμε πουθενά u never know...)

    β) Το "Διαβάστε περισσότερα" εμφανίζεται τοποθετώντας το "< !--more-- >" χωρίς εισαγωγικά και ΧΩΡΙΣ ΚΕΝΑ μεταξύ των χαρακτήρων (δεν μου το εμφάνιζε διαφορετικά στο σχόλιο...) στην επεξεργασία της html της ανάρτησής μας στο σημείο που θέλουμε να "κόψουμε" το άρθρο. Βοηθάει πιστεύω στην καλύτερη "όψη" του ιστολογίου καθώς και στον καλύτερο έλεγχο της επισκεψιμότητας της κάθε ανάρτησης (σε περίπτωση που φαίνεται όλο το κείμενο κατευθείαν, η επισκεψιμότητα της ανάρτησης είναι 0)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Episis tin eikona tin exw katevasei apo to rebetosite :rebetiko.sealabs.net

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάμε στο άρθρο τώρα αφήνοντας τις "χουντιές".

    Είναι ενδιαφέρον βασικά πιστεύω το "Πήγαμε με τη μάνα μου να βρούμε έναν από τους μουσικούς του που είχε φέρει ένα γράμμα και λίγα δολάρια από τον πατέρα μου από την Αμερική. ", καθώς από όσο ξέρω Λουκάς και Sir δεν είχαν καλές σχέσεις...

    Ο Τσιτσάνης ήταν πράγματι από τους "αναμορφωτές" της λαϊκής μουσικής και ίσως μάλιστα ο βασικότερος αν αναλογιστούμε την επιτυχία του τόσο στην Ρεμπέτικη όσο και στην Λαϊκή μουσική (χρονολογικά). Τώρα το κατά πόσο η αλλαγή αυτή του χρώματος ήταν "όμορφη", είναι μια μεγάλη κουβέντα. Προσωπικά προτιμώ τον προπολεμικό "Βλάχο".

    "ήχο πλάγιο δεύτερο" ???? Μάλλον εννοεί το λεγόμενο "ματζορομίνορο" (χιτζάζ που γυρίζει μινόρε με βάση την 4η), αλλά δεν το'χα ξαναδει έτσι γραμμένο.

    Ότι και να λέμε πάντως για τον Βασίλη Τσιτσάνη είναι λίγο. Είναι ίσως ο μεγαλύτερος συνθέτης της χώρας και το όνομά του θα μείνει με χρυσά γράμματα στην Ιστορία, δίπλα σε αυτό του Μάρκου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ο πλάγιος δεύτερος είναι Βυζαντινός ήχος:

    http://www.byzantine-musics.com/PlagalDeuterosModeDetails.htm

    "χιτζάζ που γυρίζει μινόρε με βάση την 4η":
    Το δρόμο χιτζάζ δηλαδή εννοείς με λίγα λόγια; Ένα τετράχορδο χιτζάζ κι ένα τετράχορδο μινόρε με βάση την 4η (την τελευταία του χιτζάζ).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΨΨΨΨΨΨΨΨΨΨΨΨ ύμνοι της εκκλησίας σε χιτζάζ ε; Πάμε να πιούμε καμιά τσιπουράκλα καμιά Κυριακή πρωί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ααααα με πήγες πίσω και σε έχασα, ωραίος. Θεωρία δεν ξέρω, οπότε τα γράφω "Ταβερνιάρικα" όπως μου τα έμαθαν. "χιτζάζ που γυρίζει μινόρε με βάση την 4η":
    Ναι, εννοώ τον δρόμο χιτζάζ που "πατάει" όμως συχνά πάνω στην 4η, δηλαδή κάνει ένα D Hicaz να ακούγεται σαν G μινόρε, αντιλαβού;

    Το σχόλιο του panagi τώρα το είδα, να πω απλά προς αποφυγή παρεξηγήσεων ότι το έγραψα με αφορμή αυτό το άρθρο, είναι κάτι που το κάνουμε όλοι και καλό θα ήταν να μην γίνεται για τους λόγους που ανέφερα (κυρίως νομιμότητα & στατιστικά)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Οι ρίζες των αράβικων δρόμων βασίζονται ξεκάθαρα σε κλίμακες της βυζαντινής μουσικής και μάλιστα στις ασυγκέραστες εκδόσεις τους. Από την αραβική μουσική αλλά και από την ίδια την βυζαντινή παράδοση πέρασαν στη νεοελληνική κουλτούρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή